سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجله آرایشی زیبایی ماسکارا

نظر

تمیز نگه‌داشتن و رعایت بهداشت و آگاهی از روش صحیح تمیز کردن گوش نوزاد به‌نحوی‌که آسیبی به نوزاد وارد نشود، بسیار مهم است. 

مراقبت و بهداشت نوزادان برای هر مادری از اهمیت خاصی برخوردار است و دانستن اصول صحیح در رعایت بهداشت نوزادان بخاطر اینکه اعضای بدن آن‌ها بسیار ظریف و حساس است، مهم‌ترین کاری است که هر مادری باید آن را بیاموزد. 

مادرانی که قصد حمام کردن، تمیز کردن گوش، بینی، چشم و حتی گرفتن ناخن‌های نوزادشان رادارند، بهتر است برای انجام این کارها راه‌کارهای درست را بیاموزند.

هر مادری باید بداند که هیچ‌گاه نباید قسمت داخلی سوراخ گوش نوزاد را شسته و یا تمیز کند. زیرا نظافت گوش به معنی شستن لاله گوش و دهانه کانال سوراخ گوش است.

بعدازاینکه نوزادتان را حمام کردید و فقط لاله گوش او را شستید، با یک قطعه پنبه قسمت خارجی گوش(لاله گوش و دهانه کانال سوراخ گوش) را تمیز کنید. نکته بسیار مهم این است که استفاده از گوش پاک‌ کن برای تمیز کردن داخل گوش نوزاد خودداری کنید زیرا بسیار خطرناک است.

تمیز نگه‌داشتن گوش نوزاد بسیار مهم است و مادران می‌توانند قسمت خارجی و نواحی اطراف گوش را در هنگام استحمام نوزاد تمیز کنند. هرچند محصولات متفاوتی برای تمیز کردن گوش نوزادان در بازار وجود دارد ولی بسیاری از آن‌ها خطرناک است و اصلاً توصیه نمی‌شود.

علت تولید موم در گوش

ماده مومی شکلی در بخش داخلی گوش نوزاد ترشح می‌شود که این ماده مومی شکل از قسمت‌های داخلی گوش محافظت می‌کند این ماده مومی  چرب و زردرنگ است و حالت چسبندگی دارد وجود این جرم برای نرمی و حفظ سلامت مجرای گوش ضروری است.

مخصوصاً اسیدیته این ماده مومی شکل مانع از رشد باکتری و قارچ در گوش می‌شود. باید بدانید که جرم گوش به‌طور طبیعی به سمت خارج گوش حرکت می‌کند و از مجرای گوش خارج می‌شود . به همین دلیل نیازی به دست‌کاری برای خارج نمودن جرم داخل گوش نیست. البته گاهی ترشح بیش از اندازه باعث انسداد گوش و کاهش شنوایی می‌شود.

گردوغبار، ذرات معلق در هوا و آلودگی‌ها به این ماده مومی شکل می‌چسبد و با کمک کرک‌های ریزی که در کانال گوش‌ها وجود دارد به سمت خارج گوش هدایت می‌شود به همین دلیل قسمت داخلی گوش نوزاد نیاز به تمیز کردن ندارد.

باید بدانید که جمع شدن مقداری از جرم و چرک در گوش برای همه و در هر سنی اتفاق می‌افتد. و برای تمیز کرده گوش می‌توان به‌راحتی در حمام با کمک یک لیف تمیز و نرم قیمت گوش خارجی را تمیز کرد و طبق توصیه کارشناسان هر نوع جرمی که داخل کانال گوش وجود دارد را می‌بایست به حال خود رها کنید.

زیرا مومی که در داخل گوش وجود دارد به‌طور طبیعی از کانال گوش محافظت می‌کند و  معمولاً دلیلی ندارد که  مادران تلاش کنند تا آن را از گوش نوزاد خود خارج کنند.

ورود هر جسم خارجی، ابزار یا گوش‌پاک کن به گوش نوزاد باعث می‌شود جرم گوش عقب‌تر برود و این کار سبب ایجاد عفونت در گوش نوزاد خواهد کرد. ‌ تمیز کردن کانال داخلی گوش حتی گاهی منجر به سوراخ شدن پرده گوش نوزاد می‌شود.

به‌طورکلی موم گوش نه‌تنها مضر نیست، بلکه خدمات و کارکرد‌های زیادی دارد.

- محافظت از پرده و کانال گوش

- جلوگیری از ورود میکروب‌ها و ایجاد عفونت و التهاب در گوش

- به دام انداختن گردوخاک، ذرات ریز برای اینکه وارد گوش نشوند.

مراحل تمیز کردن گوش نوزاد

اگر در گوش نوزادتان بیش‌ازاندازه موم جمع شده و شمارا نگران کرده است، در اولین اقدام می‌توانید به پزشک مراجعه کنید و پزشکان گاهی به‌وسیله یک ابزار مخصوص موم اضافه داخل گوش نوزاد را خارج می‌کنند و یا اینکه در مواقع لزوم  برای نوزاد قطر? گوش را تجویز می‌کنند. مراحل تمیز کردن موم گوش نوزاد:

لیف حمام نرمی برداشته  و با آب گرم مرطوب کنید، از آن لیف برای تمیز کردن مومی که در اطراف گوش خارجی نوزاد جمع شده است، استفاده کنید. نکته مهم در هنگام تمیز کردن گوش این است که هرگز لیف، حوله یا گوش‌ پاک‌کن را در داخل گوش کودک فرونکنید.

همان‌طور که قبلاً نیز اشاره کردیم نباید در هیچ شرایطی جسم خارجی‌ای را وارد قسمت کانال داخلی گوش نکنید، چراکه امکان دارد به پرده گوش نوزاد آسیب وارد شود.

همچنین یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید حتماً به آن اشاره کرد این است که هیچ‌گاه برای پاک کردن گوش نوزاد، از گوش‌بان کن استفاده نکنید زیرا ممکن است علاوه بر آسیب‌زده به پرده گوش، پنبه گوش پاک‌کن وارد گوش نوزاد شود و مشکلات مختلفی را به وجود آورد.  

مادرانی که قصد حمام کردن، تمیز کردن گوش، بینی، چشم و حتی گرفتن ناخن‌های نوزادشان رادارند، بهتر است برای انجام این کارها راه‌کارهای درست را بیاموزند.

- پارچه یا پنبه‌ای را با آب گرم مرطوب کنید.

- در صورت استفاده از پارچه باید کاملاً آب اضافی آن را بگیرید.

- پشت گوش و اطراف قسمت خارجی گوش نوزاد را به‌آرامی پاک‌کنید.

- هرگز پارچه یا پنبه را داخل گوش نوزاد نکنید. این کار می‌تواند باعث آسیب به کانال گوش می‌شود.

- اگر می‌خواهید از گوش پاک‌کن استفاده کنید، حتماً گوش پاک‌کن‌هایی که مخصوص گوش نوزادان است استفاده کنید. گوش پاک‌کن‌های مخصوص نوزادان عریض‌تر ساخته می‌شود تا به‌طور تصادفی داخل کانال گوش نروند.

- بهترین زمان برای تمیز کردن گوش نوزاد در حمام یا بعد از حمام است، زیرا پوست مرطوب ساده‌تر تمیز می‌شود.

در انتها باید اشاره‌کنیم که تمیز نگه‌داشتن گوش نوزاد بسیار مهم بوده و  مادران می‌توانند  قسمت خارجی و نواحی اطراف گوش را در هنگام استحمام نوزاد تمیز کنند. هرچند  محصولات متفاوتی برای تمیز کردن گوش نوزادان در بازار وجود دارد ولی بسیاری از آن‌ها خطرناک است و اصلاً توصیه نمی‌شود.


منبع: تبیان